20 Haziran 2012 Çarşamba

54


“Demin biraz okudum da pek bilimsel gibi gelmedi bu kurallar bana?"

“Zaten bizimkinin ne kadar bilim olduğu tartışmalı, bilimsel yanı zayıf olan birçok dal gibi biz de eğilim yönetimini bir bilimden çok bir sanat olarak görüyoruz. Bunu da hocalardan birinin sarhoşken yazdığı söylenir. Sınav kâğıdına yazsan not alamazsın buradakilerden ama benim 4 senede öğrendiklerim bunlar aslında sadece. Belki birkaç da çakallık, manipülasyon tekniği…”

Uğur belgeyi eline alıp okumaya başladı sesli olarak:

“EĞİLİM YÖNETİMİNİN ON ALTIN KURALI

1. Temeli olmayan, ihtiyaç duyulmayacak bir eğilim yoktan var edilemez. Eğilim yaratmak için eğilim yaratılamaz.

2. Bir eğilimi tamamen yok etmenin tek yolu, ondan bahsedildiğini duyan herkesi yok etmektir. Bu da imkânsızdır (çünkü yok etmekle görevlendiren ve görevlendirilenler de yok edilmelidir).

3. Büyümesi, gelişmesi baskılarla engellenen eğilim boy atamazsa kök salar (ağaç alegorisi).

4. Bir eğilimi gözden düşürmenin iki yolu vardır: ya mevcut köklerinin taşıyabileceğinden daha hızlı büyümesi sağlanmalı (kavak modeli) ya da eğilim kendi mantığına uygun gibi görünen yanlışlıklarla yozlaştırılmalıdır (aşı modeli).

5. Eğilimleri izlemek onların dönüşmesine neden olur; ya izlemeyin ya da belli etmeyin.

6. Kendi doğasına bırakılan eğilim yavaş gelişir, hazır olma eşiğini geçtiğinde aniden yayılır, herkesin haberdar olduğu anda çürümeye/yozlaşmaya başlamış demektir.

7. Eğilimi yönetmek/yönlendirmek için onun özünü anlamak gerekir. Yani; hangi ihtiyaçtan kaynaklanmıştır, neye tepki olarak doğmuştur, hedef kitlesi kimdir, nihai amacı nedir, ahlaki temeli nedir, ömrü nedir gibi sorular cevaplanmalıdır. Eğilimi kavrayamayan, onunla bir bağ kuramayan kişi onu yönlendiremez.

8. Eğilim gelişme aşamasında dikkatle budanmalı, patlama anı ve yeri hesaplanıp kontrollü biçimde tetikleme yapılmalı, çürümeye başladığında hasar kontrolü yapılarak kaos engellenmelidir.

9. Eğilimler nadiren tek başlarına büyür ve gelişir, genelde iç içe geçer, benzer kanallardan beslenirler. Eğilimleri ayrı ayrı tanımlamak başarı için en önemli koşuldur.

10. Eğilimler mutlaka birbirinin yerini almaz, birbirini ikame etmez, birbirinin alanını doldurmaz. Eğilim yok olduğunda onun yeri bazen boş kalır, bazen kargaşa oluşur, bazen de birden çok eğilim tarafından doldurulur.”

“İngilizcesi biraz daha janjanlı, biraz daha kısa ve vurucu. Kelime oyunlarını çevirmeyi beceremedim” diye itiraf etti Bülent. "Ama ana fikri çok güzel veriyor bu haliyle de.”

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder